Det är många som drömmer om att vara sin egen chef och starta ett eget företag. Men att driva ett företag kan innebära många utmaningar. Därför är det viktigt att du tar varje möjlighet att göra det enklare för dig själv.
Varför vill du starta ett eget företag? Du kanske drömmer om att kunna ha större kontroll över din egen tid. Att få jobba med något som känns självförverkligande. Eller så vill du att pengarna du drar bidrar till din ekonomi – snarare än någon annans. Anledningarna till att vilja starta eget är många, men utmaningarna likaså. Här är ett par tips på hur du kan driva ditt företag enklare.
- Välj rätt system. Något som du kanske inte ser framför dig – då du föreställer dig att driva företag – är allt administrativt arbete som det innebär. Lyckligtvis finns det teknologiska lösningar som kan minimera jobbet åt dig. Den viktigaste resursen på företag idag är i de allra flesta fallen de anställda. Därför är HR (human resources) en viktig fråga, men för ett litet och nystartat företag kan den kännar övermäktig att hantera. Ta hjälp av mjukvarulösningar och ett bra HR-system för att få saker som tidrapporter, utgifter och arbetsmål. Bra HR-system hittar du, till exempel, hos Aditro.
- Jobba med din passion. Det här kanske redan är anledningen till att du vill starta eget. I så fall tänker du helt rätt. Att starta eget innebär enormt mycket jobb – du kan inte heller räkna med att kunna lämna jobbet på jobbet längre, utan det kommer följa med dig var du än befinner dig. Därför är det extra viktigt att du jobbar med något som inte känns tråkigt. Att jobba med din passion. Då känns överarbetet inte lika knäckande, eller som den kinesiska citatmaskinen Konfucius sa: välj ett arbete du älskar, så kommer du inte behöva jobba en dag i ditt liv. Och kom ihåg – nu jobbar du för din egen framgång, inte någon annans.
Ny teknik låter kunden göra jobbet
Automatiseringen är din vän som egenföretagare. Vi har redan gett exempel på hur den kan förenkla det interna arbetsflödet – men den nya tekniken kan också hjälpa dig i din kontakt med kunder. En viktig marknadsföringstrend är just nu att satsa på så kallad ”inbound marketing”, vilket enkelt uttryckt gåt ut på att förutsätta en aktiv kund, som själv kan söka sig till produkterna som denne vill ha. Denna form av marknadsföring är dessutom kanske kostnadseffektiv. Vill du veta mer? Här kan du läsa om olika typ av inbound marketing.