Att gå på arbetsintervjuer är både roligt och svårt på samma gång, men det finns sätt att göra intervjuerna lite enklare för sig själv – och det tänkte vi med hjälp av karriärcoachen Nina Jansdotters råd hjälpa dig med idag!
”Du har förberett dig på frågorna, valt ut rätt kläder och läst på om företaget. Nu tipsar Metrojobbs karriärcoach Nina Jansdotter om vad du ska tänka på när det är dags för själva jobbintervjun.” läs hela artikeln hos Metro här.
Tidigare har vi skrivit om att utbildas för att rekryteras, men det krävs mer än så för att knipa drömjobbet för först och främst gäller det att klara sig igenom arbetsintervjun. Och för detta finns en hel del smarta knep. Karriärcoachen Nina Jansdotter tipsar bland annat om hur viktigt det är att redan från början föreställa sig ett bra resultat så att man går in i intervjun med en positiv attityd. Vanligt är det nämligen att man går in i en intervju med nervositet och en radda skrämselfantasier i huvudet om hur allt går fel, men det hjälper ingen. Gå istället in med tanken om att detta kommer gå galant så kommer du snart se att intervjun blir bra. Likaså är det viktigt att du även har med dig rätt saker till din intervju såsom CV, personligt brev och kanske någon fin referens från tidigare arbetsgivare att lämna över till personen som du intervjuas av och det viktigaste av allt: kom i tid.
Under intervjun
Väl i intervjurummet gäller det att tänka på kroppsspråket genom att sitta rakt, le när du presenterar dig och håll ögonkontakt under hela intervjun. Och något som många kanske inte visste är att det är okej att våga vara tyst. Att lyssna på nervöst svammel eller någon som knappt andas mellan meningarna tycker ingen om, allra minst en person som väljer vem som ska anställas eller ej. Ett tips att få kontroll över tempot är att ta några djupa andetag och på så vis både lugna nerverna och tempot. Glöm heller inte att ha med dig egna frågor till företaget, det visar på intresse för tjänsten och arbetsplatsen som helhet. Sedan ska du se till att avsluta intervjun på en stark not och Jansdotters tips är att säga något kaxigt såsom: ”tack så mycket, det här kändes ju bra”, och fylla på med att sedan fråga ”hur går vi vidare nu?”.