När du ska söka jobb handlar det egentligen bara om att marknadsföra dig på ett sätt som är ärligt, men också anpassat för jobbet som du sker och arbetsgivaren. Vad är dit personliga varumärke, vad får dig att sticka ut och varför ska de anställa just dig?
En process i jobbsökande är inte enkel. Många företag rekryterar själva, men vissa tar hjälp .Oavsett så är rekryteringsprocesserna ofta hårda och det gäller att vara förberedd på vad som komma skall.
Personligt varumärke och kärnvärden
På Arbetsförmedlingen finns det massor av tips kring att söka jobb och hur du kan framställa dig själv på ett ärligt och professionellt sätt. När du söker jobb så handlar det om att sälja in ditt personliga varumärke. Det är det som utmärker dig och dina egenskaper. Det är arbetsgivarens bild av dig, och vilken bild du vill art arbetsgivaren ska få av dig. Det gäller att hitta dina kärnvärden. Försök hitta vad som är viktigt för sig i arbetslivet, kanske är det tillexempel kreativitet, effektivitet och att vara positiv? Då är det dina kärnvärden.
Stick ut och tänk på hur du syns
Det gäller att synas när du sker jobb, men samtidigt gäller det inte att synas för mycket. Stick ut genom att framhäva dina bästa egenskaper, men se till att det är en bra bild som du sprider om dig själv även privat.
”Sök på ditt namn på webben. Vilka resultat kommer upp? Kom ihåg att allt fler arbetsgivare kollar upp kandidater på sociala medier eller Google innan de rekryterar. Tänk därför på vilken bild Facebook, Instagram, Twitter och andra digitala kanaler ger av dig”, skriver Arbetsförmedlingen på sin sajt.